Wloty powietrza i otwory wentylacyjne montowane są w autach praktycznie w każdym miejscu jego nadwozia. Umiejscowione są tam w różnych celach, między innymi dla zapewnienia odpowiedniej wentylacji, ale także dla zwiększenia siły docisku podczas sportowej jazdy. W poniższym opisie postaramy się przedstawić jego zasadę działania.

Stosowanie wlotów powietrza i otworów wentylacyjnych w samochodach staje się ostatnio bardzo modne coraz bardziej popularne w samochodach osobowych, a jest wręcz obowiązkowe w samochodach przeznaczonych do sportu. Zostaje wytworzona siła nośna, oraz zwiększona siła docisku samochodu, a wszystko to poprzez zredukowanie różnicy ciśnień powietrza w okolicach auta. Różnice takie powstają w każdym miejscu w którym powietrze zatrzymuje się i gromadzi, gdyż na jego drodze stają przeszkody, utrudniające przemieszczanie się. Zjawisko to powoduje utworzenie siły nośnej, zmniejszającej przyczepność samochodu, ponieważ unosi ona samochód.

Różnice te powstają głównie w komorze silnika, powstając w tym miejscu na dwa różne sposoby. W pierwszym powietrze uderza w silnik i jego podzespoły, zatrzymując się i tworząc wysokie ciśnienie. Powietrze poruszające się bezpośrednio pod maską silnika nie jest zatrzymywane, dlatego przepływa stosunkowo szybko i jego ciśnienie jest niewielkie. W tym przypadku powstaje pierwsza różnica ciśnień powietrza. To które przepływa bezpośrednio ponad maską przemieszcza się znacznie szybciej, dlatego jego ciśnienie jest mniejsze, a siła nośna w tym miejscu jest dość wysoka. Dodatkowo powietrze które znajduje się w komorze silnika jest ogrzewane, a jego gęstość maleje. Dzięki temu przemieszcza się ono ku górze, zwiększając tym samym efekt unoszenia przodu samochodu.

Ostatnią drogą wyjścia dla powietrza jest dolna część komory silnika, która jest bardzo szczelnie zamknięta po bokach i u góry. By zmniejszyć ilości powietrza przepychanego pod samochód, w masce instalowane są specjalne wloty powietrza. Ważne, by nie znajdowały się one zbyt blisko podstawy przedniej szyby, gdyż to właśnie tym miejscu powietrze zatrzymuje się i zostaje wepchnięte z powrotem do komory silnika. Takie rozwiązanie stosuje się jedynie w momencie, gdy dostarczamy dużą ilość powietrza do silnika zwiększając jego moc, np.. w starszych, amerykańskich muscle cars.

Nadkola są kolejną strefą, w której powstaje niepożądana różnica ciśnień. Powietrze zatrzymuje się na bieżniku opon, wytwarzając wzrost ciśnienia w tym miejscu. Pogorszenie sytuacji następuje gdy mamy w naszym samochodzie wentylowane hamulce, ponieważ jeszcze większa ilość powietrza tłoczona jest w okolice kół. Jest ono również podgrzewane przez hamulce, powodując ten sam efekt, który opisywaliśmy o komorze silnika. Aby nie dopuśścić do powstawania różnicy ciśnień w tym obszarze, montuje się wloty powietrza na nadkolach. Znajdują się one najczęściej w górnej lub bocznej części nadkoli, a ich zadaniem jest umożliwienie powietrzu swobodną ucieczkę.


Dodał: , w Części nadwozia. Dnia 26 marca 2013