Audi jest marką, która w wielu aspektach stosuje rewolucyjne rozwiązania. Jednym z nich jest Audi Space Frame, w pełni aluminiowe nadwozie, zastosowane po raz pierwszy w 1993 roku. Przyjmy się bliżej tej konstrukcji.

Premiera Audi Space Frame miała miejsce na Genewskim Salonie Samochodowym, rok przed premierą Audi A8. Konstrukcja ta stanowiła pewną rewolucję, bowiem ASF zastosowany w Audi A8 oznaczał, że struktura nadwozia ważyła o 222 kg i 43% mniej, niż tradycyjne stalowe nadwozia.

Lekkość aluminiowego nadwozia ma wiele zalet, pozwala bowiem na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Dzięki nadwoziu, uzyskano niezwykłą sztywność najnowszego A8, lepszą o 61% niż u jego poprzednika. Efektem tego jest poprawa dynamiki i komfortu, które z łatwością są wyczuwalne przez użytkownika.

Jak można się domyślić, aluminiowa konstrukcja nadwozia niosła ze sobą wyzwania w kwestii techniki produkcji. Początkowo, sporą ilość prac przy nadwoziu wykonywano ręcznie, z czasem jednak ilość robotów biorących udział w procesie produkcji nadwozia Audi wzrosła do 150, przy obecnej generacji. Wciąż jednak wymagany jest nadzór i kontrola ludzi, wystarczy powiedzieć, że w samym tylko dziale nadwozia A8 pracuje 400 osób.

A8 to nie jedyny samochód w których zastosowano technologię ASF. Nadwozia aluminiowe znajdują się w takich samochodach jak m.in. Audi A2, Audi TT, Lamborghini Gallardo oraz sportowe Audi R8. Proces produkcji nadwozia Audi wzbudza podziw specjalistów na całym świecie, bowiem mimo postępującej technologii niemiecki producent jako jedyny na świecie stosuje technologię Space Frame.

Nadwozie Audi Space Frame składa się z blach, profili wytłaczanych i odlewów ciśnieniowych, które razem tworzą unikalną, wytrzymałą strukturę. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych stop z metali lekkich i technologi procesowych. Warto nadmienić, że przy produkcji nadwozia Audi stosowane jest nie tylko spawanie i klejenie, ale także i nity tłoczone.

Audi A8 drugiej generacji miało swoją premierę w 2002 r. i jego nadwozie było najlżejsze w całym segmencie Premium. Innowacyjność w dziedzinie budowy nadwozi została doceniona i A8 zgarnęła nagrodę „European Car Body Award“.

Prace nad nadwoziem Audi Space Frame ciągle trwają i ich zadaniem jest optymalizowanie, montowanie większych elementów wielofunkcyjnych odlewanych ciśnieniowo czy profili wtłaczanych. Pozwoli to na zmniejszenie liczby części, potrzebnych do skompletowania nadwozia. Proces produkcji jest coraz szybszy, a nadwozie Audi stało się coraz sztywniejsze i bezpieczniejsze poprzez zamontowanie specjalistycznych węzłów karoserii i profilów.