Coupe to samochody, które podobają się praktycznie wszystkim kierowcom. Nic dziwnego – są to samochody, przy konstrukcji których najczęściej stawia się na dwa aspekty – dobre właściwości jezdne i atrakcyjny wygląd. Przyjrzyjmy się więc rodzajom samochodów coupe, ich przykładom etc.

Coupe jest nadwoziem dwubryłowym, posiadającym dwoje drzwi. Nazwa tego nadwozia pochodzi z języka francuskiego, od słowa „ścięty”. Cechuje je płaska, często sportowa stylistyka i opływowa linia nadwozia. Zazwyczaj linia dachu opada ku tyłowi, czego efektem jest mało miejsca w kabinie, szczególnie na tylnej kanapie – o ile tylna kanapa w ogóle znajduje się w aucie. Samochody coupe wybierają zazwyczaj kierowcy, którzy chcą mieć auto szybkie i przebojowe, ze względów oczywistych rzadziej kupowane jest przez rodziny z małymi dziećmi.

Coupe zawsze posiada dwoje drzwi, i 2 lub 4 miejsce siedzące. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie 2 foteli z przodu, i małej kanapy z tyłu. Ze względu na miejsce, a raczej jego brak, podróżowanie tam zalecane jest raczej tylko dla dzieci, bądź na krótkich dystansach. Takie zastosowanie znaleźć można np. w Porsche 911 czy Peugeocie 407 Coupe. W niektórych przypadkach do samochodów coupe zaliczane są np. Mercedes-Benz CLS i Aston Martin Rapide, które są tak de facto sportowym sedanem i liftbackiem. Wydaje się, że jest to głównie zabieg marketingowy – Mercedes w kampanii często korzystał ze stwierdzenia, że stworzył pierwsze na świecie, 4-drzwiowe coupe.

Pewną odmianą nadwozia Coupe, jest Coupe Cabrio. To dwudrzwiowe nadwozie różni się w zasadzie jedną rzeczą – w zwykłym Coupe dach jest integralną częścią karoserii, z kolei w Coupe Cabrio dach jest sztywny, wieloczęściowy, składany i schowany w bagażniku. Wizualnie auto łatwo można zmienić z coupe na kabriolet, i odwrotnie – w zależności od tego czy dach jest złożony, lub rozłożony. W dzisiejszych czasach dach zazwyczaj składa się elektronicznie, w przeciągu kilkunastu sekund. Przykładem tego typu auta jest Peugeot 307 CC czy Mercedes-Benz SLK.

Trochę innym rodzajem nadwozia jest Coupe Hard Top, który zamiast dachu wyglądającego jak reszta karoserii, posiada dach z innego materiału od reszty nadwozia. Dach ten może być nakładany, sztywny bądź zamontowany na stałe. W samochodach typu Coupe Hard Top nie ma słupków pomiędzy bocznymi oknami. Dziś nadwozia Coupe Hard Top nie są produkowane seryjnie, przykładem tego typu aut były amerykańskie muscle cary takie jak Pontiac GTO czy Ford Mustang.

Jako ciekawostkę można przytoczyć także nadwozie typu Combi Coupe, które było wprowadzone przez firmę Saab w 1974 r. na potrzeby kampanii reklamowej modelu Saaba 99. Tak de facto samochód przypominał bardziej połączenie hatchbacka i sedana. W Stanach Zjednoczonych takie auta określane były mianem Waggon Back.