Sedan, zwany również notch backiem, to trójbryłowe, zamknięte nadwozie samochodu osobowego, w którym przedział silnikowy i bagażowy jest wyraźnie wydzielony. Sedan często nazywany jest klasycznym i tradycyjnym nadwoziem, ponieważ był on przez niemal połowę XX. wieku najpopularniejszym rodzajem nadwozia.
Sedan jest nadwoziem podstawowym, który charakteryzuje się tym, że posiada klapę bagażnika zamontowaną poniżej linii szyby. W sedanie przy otwieraniu bagażnika, otwiera się wyłącznie klapa, szyba jest zamontowana „na stałe” w karoserii.
Co jest ciekawe, sedan może być 2- lub 4-drzwiowy. Zazwyczaj kojarzy się go wyłącznie z wersją 4-drzwiową, ale błędem jest nazywaniem dwudrzwiowego sedana mianem coupe. Co te nadwozia bowiem różni, to linia nadwozia – ta w sedanie jest tak poprowadzona, żeby pasażerowie na tylnej kanapie byli w stanie podróżować swobodnie.
Nadwozia typu sedan są najbardziej klasyczne spośród wszystkich rodzajów, z tego też powodu większość aut luksusowych przybiera właśnie taką formę. Często użytkownikami samochodów typu sedan są osoby konserwatywne, nie lubiące zmian. Można było to zauważyć chociażby przy sprzedaży Audi A6 C5, która wielu klientom nie przypadła do gustu ze względu na zaokrągloną, tylną klapę.
Plusem samochodów typu sedan jest stosunkowo spora przestrzeń bagażowa. Nową tendencją jest tworzenie samochodów sedan na bazie aut typowo miejskich, np. Skoda Fabia Sedan, Renault Thalia, Seat Cordoba. Mimo sporej przestrzeni bagażowej sedany nie są jednak zbytnio praktyczne ze względu na mały otwór załadunkowy i brak możliwości rozbudowy jednolitej przestrzeni bagażowej. Jednym słowem – do przewożenia zakupów sedany nadają się jak najbardziej, do przewożenia mebli, czy większych towarów już nie.
Wspominaliśmy już o sedanach dwudrzwiowych, mają one zazwyczaj 4-6 miejsc siedzących, 4 okna boczne, szyby opuszczane tylko w drzwiach (bez tylnych). Okna z boku są podzielone przez stałe słupki, które stanowią elementy nośne.
Najbardziej popularny sedan to sedan czterodrzwiowy, z obszernym nadwoziem zamkniętym, mogącym pomieścić 4-6 pasażerów. I w tym przypadku boczne okna rozdzielone są stałymi słupkami.
Kolejnym rodzajem jest Sedan hardtop, który posiada sztywny, nakładany bądź permanentnie zamontowany dach. Często dach w hardtopach wykonany jest z innego materiału aniżeli reszta karoserii. Samochód ten cieszył się popularnością w Stanach Zjednoczonych w latach 60. XX wieku. Sedan hardtop nie posiada słupków między bocznymi oknami.
Większą, bardziej luksusową odmianą nadwozia sedan jest limuzyna. Często te dwa sformułowania są wykorzystywane zamiennie, ale przyjmuje się raczej, że limuzyny posiadają odrobinę większe gabaryty i są bardziej luksusowe niż zwykłe sedany. Do limuzyn zaliczamy takie auta jak np. Mercedes-Benz klasy S, BMW 7 czy Lexus LS.