Kombi to samochody osobowe, posiadające wydłużoną, tylną część przeznaczoną w większości przypadków na załadunek. Kombi różni się od hatchbacka tym, że wysokość kabiny jest stała aż do krańca samochodu, posiada po trzy szyby z boku (nie dwie), a tylna szyba jest mniej odchylona od pionu. Samochody kombi są dwubryłowe.
Jeszcze nie tak dawno samochody kombi były uznawane przez znaczną część użytkowników za praktyczne samochody, które odróżniają się od reszty pakownym bagażnikiem. Zazwyczaj jednak wiązała się z tym autem pewna bezpłciowość, która powodowała, że auta kombi kupowali jedynie ojcowie, dziadkowie etc. Jako że autom kombi wyrosła konkurencja w postaci SUV-ów i minivanow, projektanci i konstruktorzy musieli się bardziej postarać, żeby przyciągnąć klienta.
Efektem tego jest powstawanie samochodów, które nie tylko są praktyczne i pakowne, ale także i dobrze wyglądają i mają znakomite właściwości jezdne. Wizerunek kombi z lat 90. i 80. powoli odchodzi do lamusa za sprawą takich aut jak Volvo V60, Audi A6 Avant, Alfa Romeo 159 Sportwagon czy Ford Mondeo Turnier. Niektórzy są wręcz zdania, że auta kombi lepiej wyglądają, niż te w nadwoziu sedan.
W przeszłości, popularnym było także stwierdzenie, że samochody kombi palą więcej aniżeli ich odpowiedniki w sedanie i hatchbacku. Nie da się ukryć, że kiedyś twierdzenie było prawdziwe, natomiast w dobie obecnej różnice te są minimalne… lub żadne. Konstruktorzy starają się połączyć praktyczność z ekonomicznością m.in. poprzez kształt samochodu (zaokrąglony tył pojazdu, opadająca linia dachu) co wpływa pozytywnie na zużycie paliwa. Potwierdzają to m.in. dane dostarczone przez Forda, które wskazują, że w przypadku 163-konnego silnika 2.0 TDCi znajdującego się w Focusie, spalanie w cyklu mieszanym wynosi jedynie 5 l / 100 km – tyle samo w przypadku nadwozia hatchback, sedan i kombi. Zużycie paliwa w największej mierze będzie zależeć przede wszystkim od ilości bagażu, pasażerów i naszego stylu jazdy.
Producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, najczęściej w samochodach kombi umieszczają nowoczesne turbodiesle, które są ekonomiczne i oferują przyzwoite osiągi. Zawsze jednak musi być jakieś „ale”. Wadą tych samochodów jest ich… cena. Zazwyczaj różnica cen w momencie zakupu wynosi kilka tysięcy PLN pomiędzy sedanem/hatchbackiem a kombi (np. w przypadku wspomnianego przez nas Focusa jest to 3 tys. PLN). Wszystko więc zależy od nas, naszych potrzeb, kalkulacji i zasobności portfela.
Jeśli kupujemy auto nowe, powinniśmy przyjrzeć się bliżej zniżkom i rabatom, udzielanym przez salony samochodowe. Opłacalne jest np. korzystanie z wyprzedaży samochodów z ubiegłego rocznika
Kombi już nie jest nudnym autem rodzinnym lub służbowym, służącym jedynie do przewożenia dużej ilości bagaży czy towarów. Kupując samochód kombi wybieramy auto będące z jednej strony wygodną limuzyną, a z drugiej – praktycznym „przyjacielem” każdej rodziny. Jest to też dobry samochód dla osób, które chcą kupić auto wysokiej klasy, ale nie afiszować się przesadnie, jak to ma miejsce w przypadku niektórych, niezwykle efektownych SUV-ów.