Technologia produkcji nadwozi samochodowych idzie nieustannie na przód. Z roku na rok można spotkać coraz to nowsze rodzaje materiałów z których wykonuje się elementy nadwozia samochodowego.
Przemysł samochodowy wykorzystuje obecnie takie Windows 7 Professional SP1 Clave materiały jak: stal o podwyższonej wytrzymałości, aluminium tworzywa sztuczne, kompozyty i magnez. Wszystkie te materiały pozwalają na tworzenie konstrukcji nadwozia o bardzo wysokich właściwościach wytrzymałościowych, w porównaniu do powszechnie stosowanych stalach głęboko tłoczonych.
Mimo iż mają one lepsze właściwości formujące oraz są Windows 7 Home Basic Clave o wiele łatwiejsze w obróbce i naprawie, to ich graniczna plastyczność jest dużo niższa. Tym samym podczas kolizji przejmują one mniej energii niżeli nowoczesne gatunki stali.
Najnowsze wymagania bezpieczeństwa stawiane przez różnego rodzaju organizacje, wymuszają wprowadzanie gatunków stali, które będą sprostać tym wymaganiom. Ich oznaczenia przedstawiają się następująco:
- HSS – to stal o wysokiej wytrzymałości
- HSLA – jest stalą o wysokiej wytrzymałości niskostopowej
- BHS – jest stalą utwardzoną poprzez proces spiekania
- HZ – to stal mikrostopowa, która została tłoczona w celu podwyższenia wytrzymałość
Wszystkie te rodzaje stali są można spotkać w zewnętrznych częściach nadwozia samochodowego, m.in.: pokrywy bagażnika i silnika, drzwi, zderzaki, dach.
W momencie gdy dochodzi do kolizji z innym samochodem lub przeszkodą, stale te zachowują się praktycznie identycznie jak stale głęboko tłoczone. Jednak to co je głównie wyróżnia to zwiększone pochłanianie energii. Rozróżnienie rodzaju stali wykorzystanej do budowy nadwozia nie jest jednoznaczna, no chyba że jest się doświadczonym blacharzem który zna rodzaje na pamięć. Stal o podwyższonej wytrzymałości można rozpoznać podczas prostowania, przez jej mocniejsze sprężynowanie. Dlatego ze względu na wyższą granicę plastyczności należy używać do tego większej siły., która umożliwia pożądaną pozycję.
Głównym problemem jest tutaj mniejsze bezpieczeństwo podczas tej czynności. Silne naciąganie stali spowoduje wydłużanie się jej i tracenie kształtu w sposób niekontrolowany. Dodatkowo węzły łączące elementy wykonane ze stali będą mocniej obciążone. Nieumiejętne naciąganie stali może spowodować uszkodzenie elementów nadwozia na ramie, którego następstwem jest poddawanie się elementów wykonanych ze stali zwykłej, zanim zaczną się poddawać elementy ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Dlatego podczas naprawy tych elementów należy rygorystycznie przestrzegać zaleceń producenta. Stal o podwyższonej wytrzymałości można reperować jedynie na zimno, gdyż jakiekolwiek podgrzewanie zmienia jej właściwości, przez co staje się ona bardziej łamliwa, krucha i wytrzymała.
W przypadku elementów spawanych fabrycznie za pomocą lasera, w warunkach warsztatowych należy je zgrzewać lub lutować wyłącznie za pomocą MIG-omatu. Bezwzględnie nie należy robić tego MAG-omatem, gdyż naprężenie które zachodzą podczas lutowania są bardzo duże i powodują powstawanie pęknięć oraz zmian strukturalnych przy miejscu spawanym. Spawanie za pomocą metody MIG ma niewątpliwie wiele zalet. Na pewno można do nich zaliczyć o wiele niższe temperatury, niżeli w przypadku tradycyjnych technik, wahające się w granicy 950’C. Drugą zaletą jest możliwość łączenia blach ocynkowanych, zabezpieczonych przed korozją.
Blachy o podwyższonej wytrzymałości można spokojnie spawać za pomocą zgrzewania punktowego. Jeżeli dobierzemy odpowiednie parametry zgrzewania – zwiększeniu docisku elektrod i czas zgrzewania – to możemy bez żadnych przeszkód zgrzewać blachy o różnej twardości i wytrzymałości. Blachy zgrzewane można skutecznie zabezpieczyć przed korozją stosując pastę do zgrzewania. Występuje ona w postaci wosku, który podczas zgrzewania rozpuszcza się, odpływając z miejsca zgrzewanego, a po jego otrzymaniu i wystygnięciu powraca, uszczelniając zgrzeinę. Pasta ta chroni elementy zgrzewane przed wilgocią i szkodliwymi pierwiastkami potęgującymi korozję.
Ostatnią techniką naprawy nadwozia jest lutowanie. Odbywa się ono za pomocą drutu miedziano – krzemowego CuSi3, oraz gazu ochronnego (argon, argon z helem). Lutowanie ma niewątpliwie swoje zalety, a do głównych należy tworzenie spoiny bardziej wytrzymałej na rozciąganie, która nie koroduje.
Kończąc ten artykuł pragnę zwrócić uwagę na bardzo istotną kwestię, która należy rozważyć przed każdą naprawą nadwozia samochodowego. Pamiętajmy by w przypadku samochodów nowej generacji, obowiązkowo zapoznać się z rodzajem materiału z jakiego wykonane są poszczególne elementy i jaką techniką ze sobą są połączone. Niefachowo wykonane naprawy mogą mięć bardzo zgubne konsekwencję