Spojlerem określane są wszelkiego rodzaju owiewki, skrzydła nadwozia, odchylacze opływu pojazdu drogowego, którego celem jest polepszenie jego własności aerodynamicznych. Jest on elementem zarówno tuningu optycznego jak i mechanicznego samochodów. Z teorii spojler ma za zadanie zmniejszenie oporu oraz ustatecznienie lub zwiększenie nacisku kół na jezdnię. Innym zadaniem spojlerów jest polepszenie stylizacji nadwozia samochodowego.

Wśród spojlerów możemy wyróżnić tylny, przedni oraz dyfuzor. Tylny000-284 spojler to najczęściej lotki mocowane na końcu bagażnika lub dachów. Spojler przedni znajduje się natomiast w dolnej części auta, a jego zadaniem jest dociśnięcie przodu podczas szybkiej jazdy, co zapewnia lepszy obieg powietrza na bokach i pozwala na szybsze chłodzenie hamulców. Ich największa wadą jest niskie zawieszenie, jeśli są montowane w samochodach do użytku codziennego, powodując przy tym problemy z poruszaniem się po nierównej nawierzchni.

Jeżeli chodzi o dyfuzor, to jest to element tylnego zderzaka, którego zadaniem jest wymuszenie szybszego wydostania się powietrza spod auta. Dzięki temu ciśnienie pod samochodem zmniejsza się i dociska go do podłoża. Spojlery wykonane są z różnego rodzaju materiałów,
1Z0-517 począwszy od aluminium, wysoko gatunkowego plastiku, aż po coraz modniejszy karbon.

Z punktu widzenia nauki która zwie się sematyką, spojler jest elementem powodującym oderwanie opływu w tylnej części samochodu, „psując” tym samym go i stabilizując miejsce jego oderwania. Siła wynikająca z podciśnienia w tym miejscu zmniejsza się, zwiększając w ten sposób siłę docisku kół.

W samochodach ciężarowych bardzo często montuje się na dachach owiewki. Służą one zmniejszeniu oporu który jest wywołany wysokim ładunkiem znajdującym się z tyłu. Często w owiewce ten znajduje się dodatkowa kabina, która pełni rolę sypialni.


Dodał: , w Części nadwozia. Dnia 5 marca 2013