Kabriolety to auta bez stałego dachu, cieszące się coraz większą popularnością wśród polskich użytkowników. Warto więc prześwietlić rynek kabrioletów i przedstawić najlepsze oferty.

Być może niektórzy z Was zastanawiali się, dlaczego kabriolety są droższe niż ich odpowiedniki ze stałym dachem. Otóż samochody w wersji cabrio muszą mieć specjalną, wzmocnioną konstrukcję, która dba o sztywność nadwozia i bezpieczeństwo kierowcy. Ponadto, kabriolet odznacza się bocznymi, otwieranymi oknami, brakiem pionowych słupków bądź jakichkolwiek elementów nad górną krawędzią nadwozia, nie licząc szyby przedniej.

Jeśli zdecydujemy się na kupno kabrioletu, musimy stanąć przed wyborem – miękki, lub stały, stalowy dach (składany do bagażnika).

Jeszcze do niedawna, a więc do połowy lat 90. XX wieku, kabriolet był świetną alternatywą dla ludzi mieszkających w ciepłym klimacie. Gorzej jednak, jeśli – jak w strefie klimatu umiarkowanego – przychodziła zima i musieliśmy zmagać się z niskimi temperaturami, opadami, wiatrem etc.

Swoistą rewolucją był więc wynalazek Mercedesa, który w 1996 r. wypuścił model SLK ze składanym, sztywnym dachem. Pozwala to na bezproblemowe korzystanie z tego typu auta w zimie, bez konieczności zmagania się z warunkami atmosferycznymi. Tego typu samochody są także bardzo wygodne (nie trzeba męczyć się ze składaniem dachu) i bezpieczne. Nadwozia te nazywane są Coupe Cabrio, w skrócie – CC.

Powstaje jednak pytanie – który kabriolet będzie lepszy – z miękkim, czy twardym dachem? Zapraszamy do porównania i krótkiego przeglądu modeli, znajdujących się na rynku.

Kabriolety z miękkim dachem

Kabriolety z miękkim dachem to najpopularniejszy typ samochodów cabrio, są też relatywnie tanie i klasyczne. W chwili obecnej na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt takich samochodów, m.in. Ford StreetKa czy Citroen C3 Pluriel. Ich cena oscyluje w granicach 70-80 tysięcy PLN, w zależności od wybranego wyposażenia.

Dla osób posiadających większy budżet dostępne są auta takie jak BMW Z4, Mazda MX-5 czy Porsche Boxster. Za najtańszą Mazdę będziemy musieli zapłacić ok. 80 tysięcy PLN, natomiast Porsche Boxster to wydatek rzędu 180 tys. PLN. Dla indywidualistów idealne są auta z koncernu Chrysler, np. Crossfire (już nie produkowany), Sebring Cabrio czy też PT Cruiser Cabrio.

Dla najbardziej wymagających klientów polecane są takie auta jak Porsche 911 Carrera S, Jaguar XK, Corvette C6 czy BMW serii 6. Wszystkie te auta kosztują kilkaset tysięcy złotych, są szybkie, dobrze się prezentują i charakteryzują się najwyższą jakością wykonania.

Kabriolety ze sztywnym dachem

Kabrioletów typu cabrio coupe, a więc ze sztywnym dachem, jest może mniej niż tradycyjnych, natomiast na rynku robi się ich coraz więcej. Zwłaszcza samochody francuskie cieszą się w tym względzie popularnością, mowa tutaj chociażby o Peugeot’cie 308 CC czy Renault Megane Cabrio. Jednak samochody typu CC znajdują się w ofertach naprawdę wielu producentów, np. Volvo, które produkuje swój model C70.

O samochodach typu CC wspomniałem nieco w tym tekście, powiem tylko jednak, że jak w większości przypadków – nie ma róży bez kolców. Auta tego typu zapewniają nam komfortowe warunki jazdy przez cały rok, nawet w zimę, jednak przy złożonym dachu bagażnik staje się bardzo mały, a masa takiego samochodu jest spora, objawi się więc nam to gorszymi osiągami. Zaletami jest jednak bezpieczeństwo, ciche wnętrze, sztywność konstrukcji i komfort.

Jeśli ktoś rozgląda się za maluchami ze sztywnym dachem, rozsądne są takie opcje jak Nissan Micra CC, Smart Fortwo II Cabrio, czy Opel Tigra Twin Top. Gwoli ścisłości – część z tych samochodów to samochody targa, które przerabia się z cabrio na coupe dokładając metalowy kawałek dachu.

Oczywiście, po drugiej stronie bieguna mamy takie auta jak Mercedes-Benz SL R231 czy Lexus SC430. Wybór należy od nas i zasobności naszego portfela. Warto natomiast napisać, że jazda kabrioletem to bardzo wyjątkowe doznanie dla kierowcy i w krajach zachodnich samochody tego typu rzeszę swoich fanów. Jeśli jesteś jednym z nich, możesz zasięgnąć opinii na forach czy w gazetach motoryzacyjnych, aby wybrać model idealny dla Ciebie.